blender3d.cz
http://www.blender3d.cz/forum/

Výměna grafické karty
http://www.blender3d.cz/forum/viewtopic.php?f=13&t=8881
Stránka 24

Autor:  Marek [ pát srp 29, 2014 3:07 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

pokud renderuješ jen přes GPU (CUDA) tak to stejně zatěžuje procesor. U mě je to cca 25 - 50% celkového výkonu. Další věc je, že pokud grafická karta renderuje, nemusí být schopná vykreslovat ostatní programy nějakou přijatelnou rychlostí. Ale to asi záleží na celý sestavě PC. Na mém starém PC, kde mám Core2Quad a gtx 560 se při renderování přes grafickou kartu sekal i internetovej prohlížeč. Když jsem koupil druhou kartu, ke které mám připojený monitory a nerendereju přes ní tak sekání zmizelo. Na novějším notebooku, kde mám i7 a nvidia 750M a win8, se dá normálně pracovat i když renderuju přes grafickou kartu (což ale stejnak nedělám, protože ta karta je pomalejší než ten procesor). Nedokážu ale říct, čím to je. Možná novější karty nemají problém přednostně vykreslit co máš na monitoru.

Ještě doporučuju pročíst jedno starší vlákno, kde se grafický karty taky řešily:
http://www.blender3d.cz/forum/viewtopic.php?f=13&t=8812

Autor:  Bumpkin [ pát srp 29, 2014 7:02 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Marek:
jenže ty k tomu říkáš nebo spíš píšeš A ale již neříkáš B....

- on sice Cycles ofiko openCL nepodporuje ale jde zapnout, pak hodne záleží na verzi ovladačích jakou kdo má nahozenou a hlavně jestli máš win 7 či 8....
- další problém je že sice je to na Nvidiich díky Cudě lepší a rychlejší ale stejně výkoná karta a hlavně s velkou ramkou je od nich za jednou tak velké prachy jako u AMD
- následně ignorace u Cycles není kvůli tomu že by obsahovalo openCL chyby ale kvůli tomu že Cycles pro Blender dělal odpadlík z teamu Octane.... ale to jen tak bokem proč je to prymárně pro Cudu...

tedy abych to shrnul... Cycles není vůbec špatnej, vlastně je to konečně konkurenceschopný renderer, ale jako každá věc pro blender či v blenderu zamrzl na půli cesty!!!


následně jen doplním že OpenCL jejiž jako standard které jde zpracovávat jak na GPU tak na CPU a hlavně to není uzavřený standard......

Autor:  Siso [ sob srp 30, 2014 9:36 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Skusal uz niekto Volumetric Shader cez GPU?

r.

Autor:  Marek [ sob srp 30, 2014 9:56 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Bumpkin píše:
Marek:
jenže ty k tomu říkáš nebo spíš píšeš A ale již neříkáš B....

- on sice Cycles ofiko openCL nepodporuje ale jde zapnout, pak hodne záleží na verzi ovladačích jakou kdo má nahozenou a hlavně jestli máš win 7 či 8....


B tady píšeš ty, tak jsem se už neobtěžoval to opakovat. Samosebou OpenCL má celou řadu výhod ale v současný době i dost problémů. Já osobně bych se bál používat openCL cycles, protože když budu mít nějakej deadline před sebou, tak to poslední co chci řešit je to, že tam bude nějakej bug, kvůli kterýmu nebu moct renderovat vůbec (nebo to bude renderovat nějaké pruhy) a když to nahlásim, tak mi developeři řeknou, že to v dohledný době řešit nebudou, že je to problém openCL. Tohle asi klientovi nevysvětlím.

Siso: Chvíli jsem si s tím hrál. Funguje to dobře, jen nevim, jestli je to uplně použitelný v praxi. Pořád to ještě není uplně rychlý, obzvlášť když máš víc světel. Taky to asi ignoruje HDRI nasvícení, ale možná jsem to jen špatně nastavil. Ale docela by mě zajmalo, jak funguje SSS na GPU. To vyzkoušet nemůžu, protože je prý potřeba minimálně 2GB vRAM. SSS bych využil spíš něž volumes.

Autor:  Bumpkin [ sob srp 30, 2014 2:07 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Marek:
jj tvé pohnudky chápu ;)
ale zase Vlastas určitě žádné zakázky nemá ;) tak že bych mu klidně doporučil i to OpenCL a ať si to na něm vyzkouší dle všeho na to grafiku má, i když ne od Nvidie :) a tak mě přijde dost zbytečné aby si jen kvůli Cycles kupoval novou grafiku, když tu co má je kvalitní a dost vykona ;)

Autor:  vlastas [ sob srp 30, 2014 7:22 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Bumpkin píše:
- on sice Cycles ofiko openCL nepodporuje ale jde zapnout, pak hodne záleží na verzi ovladačích jakou kdo má nahozenou a hlavně jestli máš win 7 či 8....


Zákazníky nemám, to je pravda. Zkouším openCL, ale nejde mi to. Když renderuju jen přes GPU tak mě to nevyrenderuje nic, když přes CPU + GPU, tak to vyrenderuje asi jen 30% scény. Mluvilo se o win 7 či 8. Co je špatně? Já mám 7. Verze ovladače musejí být nejnovější, nebo je právě naopak třeba hleat funkční, navzdory tomu jak je aktuální? Viděl jsem na internetu "návody"? jak někdo ladí nějakej kernel. Já ani nevím co to je, natož abych s tím něco dělal.

Zatím z laického hlediska se mi openCL jeví poněkud složitě. Představuju si, že koupí karty od Nvidie v blenderu nastavím render přes GPU a je hotovo. Bude to fungovat, bude to rychlé a nějakou dobu nebudu nic řešit. Ale třeba se pletu a také můžou nastat komplikace.

Jak jsem psal v prvním příspěvku, mě živí vektorová grafika. 3D se mi líbí a tak to po volných chvilkách zkouším. Takže klidně můžu experimentovat s openCL a nic mě to nestojí, jen čas. Ovšem ne do nekonečna, také bych ho raději věnoval učení modelování, texturování atd...

Autor:  Bumpkin [ ned srp 31, 2014 12:58 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

vlastas:
problém je jen u win 8, ty jsou do dnešního dne nepoužitelné pro práci kvůli ovladačům prakticky na cokoli....

následně logicky jak jsem popisoval, Cycles byl naprogramovan odpadlíkem z Octane rendereru tak je celkem logické že na Cuda zařízeních nebude problém...
když ale Cycles dělal koketoval i s OpenCL a to tam je a jde to přes to pouštět...

OpenCL a CUDA jsou jen API, CUDA je uzavřené api které ještě do nedávna muselo být licencované u Nvidie, bohužel Nvidie musel CUDU dát k volnému použití protože lidi chtěli houfně přecházet na OpenCL, to je zase free již od začátku a dost jej používají třeba na distribuované výpočty atd, další velká výhoda je v tom že se z OpenCL stal standard kdež to z CUDY ne.. CUDA jako taková je vlastně převedený systém z PhysX karet a následně zakomponovaný do ovladače grafiky (hooodne laicky receno)

jak jsem psal uz predtim, OpenCL není spatne a zalezi u AMD na verzi ovladacu, hlavne na verzi Opencl ovladace....

dalsi vec proc ti tady pisu o OpenCL je to ze tvuj rozpocet na grafickou kartu od Nvidie by si musel minimalne zdvojnasobit aby jsi pak pozdeji nemel problem s velkýma texturama ci velkou scenou...
uvedom si ze Nvidie si rekne minimalne 12 000kc za kartu s velkou pameti (velkou alespon kolem 4 az 6Gb), AMD je nekde na polovine, tedy kolem tveho rozpoctu....

tedy co ted musis resit?
1. vzit Nvidia kartu s malou pameti
- zde bude problém že pak budes muset upravovat textury a zmensovat je (degradovat je)
- diky texturam nedosahnes takovych kvalit
- budes muset resit render tim ze ho budes muset skladat

2. vzit kartu od AMD
- zde budes resit problem hlavne s ovladaci
- sem tam budes ve vysledku retusovat mozna i artefakt
- budes se modlit o to aby se ve vyvoji Cycles postoupilo a slo se cestou standardu


Následně ti jen řeknu aby jsi si nahodil ovladace s podporou aktualni verze OpenCL aby ti sel i rendering pres GPU ;) a hlavne se hned nehrn do nakupu nove karty!!!! sam pises ze mas procesor i7 tak se na GPU vykasli a renderuj pres procesor, nauc se nastavovat Cycles pro CPU a uvidis ze to i tak bude ficak ;)

Autor:  vlastas [ ned srp 31, 2014 3:17 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Tak jsem zkoušel řešit ten ovladač. Výsledek asi takovej, že najednou mám z Radeon HD 7570 ve správci zařízení HD 7500 a render přes GPU+CPU už nejde vůbec. Pokaždé spadne Blender. Zkoušel jsem nenovější ovladač i starší. Já jsem hold grafik a né ajťák a tohle už je na mě moc :(

Ještě by mě zajímalo, co se krývá pod tím "nauc se nastavovat Cycles pro CPU a uvidis ze to i tak bude ficak"

Autor:  Bumpkin [ ned srp 31, 2014 7:42 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Vlastas:
nemám rád když kladeš takové banální otázky aniž by si si to nejprve nenašel sám...

1. nauč se používat google ;)
2. logicky zauvažuj a uvědom si že CPU a GPU nejni jedno a to samé, z toho plyne že je třeba nutné cycles nastavit tak aby to přes CPU jelo a i přes GPU jelo optimalne
3. zjisti si v cem je rozdil mezi CPU a GPU pak pochopis, navstiv wikipedii...

:emo26: :emo26: :emo26:

nebudu te tady uskalíma protahovat za rucicku

Autor:  vlastas [ pon zář 01, 2014 12:30 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

no trochu jsem s takovou odpovědí počítal, znáš to, líná huba.... :)

ale máš pravdu, jdu studovat

Autor:  Bumpkin [ úte zář 02, 2014 3:59 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

vlastas
nevím zda jsi se koukal na wikipedii ale mám čas tak popíšu nějak zevrubně v čem je rozdíl ;)
prakticky je rozdíl mezi CPU a GPU dáno instrukcemi které používají.

CPU:
- tady je trend skládat za sebe jednotlivé instrukce do dlouhých složitých výpočtů (prakticky se skládají výpočty do složitých úloh)

GPU:
- zde je trend dělat co nejjednodušší instrukce (rozkládat výpočty na co nejzákladnější úlohy)


tedy brzdou v cycles je pak to jak velkou část (ten jednotlivý čtvereček co se renderuje) počítáč...
Pro GPU prakticky nastavuješ co největší aby jsi těch úloh zpracoval co nejvíce naráz, u CPU děláš prakticky opak :wink:

já nastavuji pro CPU 64x64 pro GPU pak minimálně 512X512, následně pro CPU více jader a pro GPU jen jedno jádro (nikdy je tam nedfinuju a myslím že to ani nejde)

tyto nastavení najdeš pod foťákem (render) a v záložce Performance
Threads
- tímto určuješ kolik jader (no spíš vláken) bude vypočítávat render (některé procesory od intelu mají Hyperthreading- což je funkce kdy jedno fyzické jádro provádí výpočty pro 2 vlákna, prakticky jako kdyby obsluhovalo dva programy na ráz)

Tiles
- roletkou si určíš kde se začne vypočítávat render a následně hodnotamy X a Y určuješ velikost jednoho počítaného pole

následně se od výše zmíněného dají odvodit i další nastavení ;) pro světlo sklo a jiné věci ;)

Autor:  Still-Alive [ čtv zář 04, 2014 1:53 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

V rámci GPU, je nejvýhodnější (nejrychlejší na výpočet) nastavovat pouze 256x256.

Autor:  Marek [ čtv zář 04, 2014 7:09 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Still-Alive píše:
V rámci GPU, je nejvýhodnější (nejrychlejší na výpočet) nastavovat pouze 256x256.

Ne vždy je to pravda - je taky důležitý, aby po rozdělení renderu na části nezbyly na okraji malé pruhy (1 x 256 px). Osobně na tohle používám addon Auto Tile Size:
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Render/Auto_Tile_Size
a velikost těch částí nemusim řešit ani pro CPU ani pro GPU...

Autor:  Bumpkin [ čtv zář 04, 2014 10:01 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Still-Alive
tohle není pravda!! záleží na GPU jádře.. na ROP jednotká a na na texturovacích jednotkách...

Texturovací jednotky jsou důležité pro hraní her ROP jednotky zase právě pro výpočty na kartě....

proč jsou důležité právě ROPs jednotky?
no právě protože mají na starosti pixel raster, a maticově a vektorově rozdělují paměť... tedy prakticky říkají který pixel se ted bude pocitat a finalne to skládají, pokud tedy spustis render oni zarucuji ze se ti práve bude pocitat velikost kosticky 512x512, 256x256 atd.. podle tohoto poctu by si se pak mel ridit velikostí té kolonky...

kazdopadne vsechny grafiky maj algorytmy aby si dokázali poradit i s mensimi násobky nez jsou dna ROPs jednotky..

tak že určité příklady:
GTX 780
48 rops
48X48 - 96x96 - 144x144 - 192x192 - 240x240 - 288x288 - 336x336 - 384x384 - 432x432 - 480x480 - 528x528 atd

AMD R9 290
64 rops
64x64 - 128x128 a pokračovalo by se jako v předešlém případě

tedy tvrdit že je lepší pro každou kartu 256x256 je nesmysl!!! vždy jsou dobré jen násobky rops jednotek, protoze ty mají na starosti právě výsledný rastr :emo05:
a rastr je vlastne rozliseni ;) ve hrách je to rastr vaseho monitoru, v renderu vase rozliseni obrazku.


Marek
hmm ten adon se bude hodit ;)

Autor:  vlastas [ pát zář 05, 2014 11:36 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Výměna grafické karty

Bumpkin píše:
hlavne se hned nehrn do nakupu nove karty!!!!


tak jsem to udělal, ale nezdařilo se :)

no, postupně. děkuji ti za vysvětlení. sice jsem na něco koukal, ale mám pocit, že by měl člověk asi tak rok studovat teorii problematiky, pak teprve shánět hardware a začít se učit modelovat atd... takže, když to takhle hezky stručně shrneš, hodně tím pro mě uděláš, minimálně do začátku, pak už se líp chytnu sám. takže ještě jednou díky.

Každopádně jsem openCL na svém zařízení doteď nezprovoznil a už jsem to vzdal, tím pádem navzdory tvému citovanému doporučení jsem nakonec podlehl, vzal počítač do servisu (je ještě v záruce, nechci se v něm sám hrabat a asi bych to stějně neuměl) o objednal Markem doporučenou GTX 750 Ti. druhý den dostávám ze servisu zprávu, že tato karta na mém počítači nejde. překážkou je základní deska (bios), musel bych investovat ještě do nové desky, do zdroje + nějaká práce a byl bych zhruba na 8-9.000,-, tak jsem to celé zrušil, kartu jim tak nechal a zůstávám na tom co jsem měl.

Nějaká vyšší moc napomohla tomu, abych se přece jen vyhnul nákupu nové karty, jak jsi psal. teď tedy vše odkládám na nový rok, kdy vyjdou nové karty a pak se dál uvidí, jestli upgradovat můj počítač, nebo ještě počkat a časem jít rovnou do nového, ale to už je jen otázka budoucnosti. do té doby se snad budu umět líp orientovat a hlavně budu vědět jak na tom jsem se 3D a kolik se mi vyplatí investovat.

Bumpkin a Marek - díky oběma za účast v tomto vlákně, které se sice nenaplnilo, ale bylo bezesporu užitečné.

Stránka 24 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/